30 Decembrie în urma cu 65 de ani!


30 Decembrie  în urma cu 65 de ani,  zi ce greu ar trebui uitată pentru-că cei ce uită istoria au tendința să o repete! 

Depănând „Vorbe” cu prietenul Daniel Iancu (în curând doctor în ale istoriei) mi-a reamintit un eveniment ce a schimbat soarta acestei țări în urma cu 65 de ani.
Dar vă las cu cele scrise de Daniel Iancu:

Ziua Republicii  abdicarea

Abia acum mi-am adus aminte! Târziu, după-masa! Azi e ziua republicii. Cu „r” mare, cu „R” mic, cum vreţi! Tot republică rămâne, că din 30 decembrie 1947 România asta e. Nu ţin minte să mai fi avut altă formă de guvernământ între timp. Şi nu mă refer aici la regimuri politice. C-o fi bine, c-o fi rău, asta decid alţii, în special ce-i de-o vârstă cu îngeru’ meu, că sper ca ei fie mult mai deştepţi decât stră-bunicii şi stră-stră-bunicii şi stră-stră-stră-bunicii lor. De părinţi şi bunici nu zic nimic că-s încă în viaţă. Şi despre vii, numai de bine!

Când am realizat ce zi e, m-am oripilat. Cum se uită, dom’le, istoria! Tocmai azi, când se fac 65 de ani, nime n-a zis nimic. Bine, o fi scris, da’ nu unde am citit eu. În 65 de ani de republică am avut 4 preşedinţi plini, cu „n”-şpe mandate, doi interimari şi vreun sfert de secol fără nimic. Doar cu secretar general. Dacă greşesc, asta e. Că nu stau să fac calcule. Da’ orişicât, dom’le! Un pic de respect pentru ultimele decenii de dictatură sau democraţie specific românească (tot dictatură, ce dreaq!). O comemorare acolo! Că ştiţi cum e: nu e de bine, da’ e bine să ne amintim!

Io nu am văzut nimic! Nimic pe on-line zic, că nu stau să citesc ziare de alaltăieri sau să mă uit la TV-uri! Serios, că în Deva de vineri n-au mai venit ziare şi nu cred că vreun redactor-şef să fie atât de inteligent încât să prevadă existenţa unei zile. Dacă există, îmi cer scuze anticipat. Iar la TV, io am văzut numai filme cu cauboi.

Deci. Foarte fain. Mulţumim mass-media! Trăim într-un regim pe care se pare că toată lumea îl vrea (mai puţin  segmentul regalist, eventual mini-mini-segmentul anarhist, care îl contestă), dar de care nime nu zice nimic. Ţin să aduc aminte că 30 decembrie e un fapt istoric. Chiar mai istoric decât 30 noiembrie. Care e, de altfel, mai mult legendar, sau mitologic, sau religios. Să nu scuipaţi pe mine. Vorbesc de date istorice şi nu de însemnătatea lor. Aşa că sunt revoltat…

Dar, ca de fiecare dată când mă revolt, îmi vine să râd. Că-mi aduc aminte de diverse lucruri. În facultate fiind, aveam colegi teribil de regalişti. Extremişti de regalişti. Pentru ei, ragalitatea însemna mamă şi tată, pâine şi apă. Nu era vorba de regim politic, nici de existenţă cotidiană. Regalitatea era modul lor de a se răzbuna asupra societăţii ne-regaliste în care trăiau. Atât. Aveau dreptate poate, nu zic. Ceea ce mă distra cel mai tare era să-i contrazic. Extremiştii regalişţi explodau. La fel cum explodau şi comuniştii împuţiţi când îi contraziceam şi le spuneam că epoca de aur a României a fost regalitatea.

Să n-o mai lungesc. Unul dintre prietenii pe care îi chinuiam era regalist până la moarte. Sper să nu fi murit, că nu mai ştiu nimic de el de vreo 15 ani. Aşa că, fiind unul dintre prietenii mei de atunci, am mers să facem un revelion la munte. Era în mileniul trecut. Ninsori grele. Mari. În 30 decembrie, zăpada era cât casa. Ne-am dus la săniuş cu sac de plastic. Regalistul meu şi-a rupt piciorul într-un gard exact pe 30 decembrie. De ziua republicii. N-am putut coborî de pe munte cu el, pe sanie trasă de cai, decât pe 4 ianuarie. Din cauza zăpezilor şi a drumurilor blocate. Până atunci regalistul a fost tratat de un moş bătrân, nea Ion de la Blidaru, fi-iertat!, căruia nu-i păsa nici de regalitate, nici de republică. Doar de vacile, de oile şi de porcii lui.

No! Dacă nime n-o zic nimic, am zis eu!

Lasă un răspuns

