Interviu cu editorul și scriitorul Ileana Lucia Floran


22    Am rugat editorul și autorul Ileana Lucia Floran să-m scrie câteva rânduri despre ea și nu-i puțin lucru să te restrângi când ai în spate o activitate amplă, îi mulțumesc pentru CV-ul de autor din următoarele rânduri.

Ileana Lucia Floran : M-am născut la Orăștie, în 29 iunie 1960. Sunt căsătorită și am un fiu.

Am absolvit Facultatea de Jurnalism, Comunicare și Relații Publice din cadrul U.S.H. București și masterul de „Management și comunicare în afaceri” la Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul S.N.S.P.A. București.

Am o bogată activitate literară, colaborând la ziarele „Semnalul de alarmă” și „Expresul de Orăștie” precum și la revista „Repere culturale”, toate apărute la Orăștie.     Am fost membră a Cenaclului literar orăștian „Methamorphosys”.

Am publicat în reviste literare cunoscute cum ar fi: „Vox libri”, „Boema”, „Ardealul literar”, „Arcada”, „Rapsodia”. Sunt redactor-șef al revistelor literare „Visul” – cu apariție online – și „Inedit” – care apare în format tipărit și director al Editurii „Emma” din Orăștie.

Dan Orghici: Despre activitatea editorială ne spui ceva?

Ileana Lucia Floran: Am atât volume proprii:

2012 – Tăcerea destinului – roman, Ed.Emma Orăștie;

2012 –  Crochiuri în slove – proză scurtă, Ed.Emma Orăștie;

2012 – Dincolo de daruri/ Beyond gifts – poezii/ poems, ediție bilingvă, Ed.Emma Orăștie;

2012 – Spirala gândului – poezii, Ed.Emma Orăștie;

2011 – Amurgul speranței – roman – Ed.Emma Orăștie;

2009 – Cerul adâncurilor, poezii, Ed.Emma Orăştie;

2009 – Cuvânt despre cuvinte, articole şi recenzii, Ed.Emma Orăştie;

2009 – Pustiul din suflet, povestiri, Ed.Emma Orăştie;

2007 – Paşi, poezii şi povestiri, Ed.Emma Orăştie;

2006 – Surâsul timpului, Ed.Emma Orăştie;

Cât și volume colective în care am fost cuprinsă:

2012 – Meridiane lirice – Antologie universală a poeziei românești contemporane – 124 poeți contemporani – Ed.Armonii Culturale, Adjud, 2012;

2011 – Prietenia cuvintelor: antologia cenaclului literar online Noduri și Semne/ ASPRA – volum colectiv poezie și proză, Ed.InfoRapArt, Galați;

Am fost coordonator al volumelor colective :

2012 – Un secol de poezie în orașul Paliei – antologie, 1911-2011, coordonator de lucrare și coautor, Ed.Emma Orăștie, 2012 ;

2011 – Visul – poezii – volum colectiv, coautor și coordonator de lucrare, Ed.Emma Orăștie;

2010 – Florilegiu – proză – volum colectiv, coautor și coordonator de lucrare, Ed.Emma Orăștie;

2010 – Florilegiu – poezii – volum colectiv, coautor și coordonator de lucrare, Ed.Emma Orăştie;

Dan Orghici: Ești implicată în bunul mers al promovării literaturii contemporane?

Ileana Lucia Floran: Particip la activitățile culturale, fiind membră a mai multor asociații literare, culturale sau profesionale:

Liga Scriitorilor din România, Filiala județului Hunedoara

Asociaţia Scriitorilor din judeţul Hunedoara

Asociația Florema Design Orăștie – președintă

Societatea Naţională Spiru Haret pentru educaţie, ştiinţă şi cultură Bucureşti

Societatea „Limba noastră cea română” Chişinău, Filiala 43 Orăştie

Asociaţiunea Transilvană pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român, Sibiu, 1861, Despărţământul ASTRA „Aurel Vlaicu” Orăştie – în comitet

Cărțile mele pot fi citite și pe blogul personal:

http://ileana. floran.ro

Dan Orghici: Ai premii și distincții la multe concursuri de gen, ne enumeri câteva?

Ileana Lucia Floran: Am obținut câteva premii literare, nu îmi place să vorbesc despre ele este mai bine să vorbească referințele critice din importante publicații din țară, semnate de: Silviu Guga, Petre Rău, Mariana Pândaru, Ioan Barb,  Livia Fumurescu, Romulus Lal, Maria Toma-Damșa, Emil Druncea, Miron Simedrea, Aurel Ursu, Ionuț Caragea, Petre Fluerașu etc. din care reproduc câteva:

„Considerând poezia sub imperiul divinului, Ileana-Lucia Floran este conştientă că versul, prin forţa lui de persuasiune, trebuie să ajungă acolo unde raţiunea nu prea poate să se strecoare cu aceeaşi abilitate, adică la inima cititorului. Poate tocmai din acest motiv crede că sinceritatea în poezie este o armă redutabilă împotriva duplicităţii, sau leacul cel mai potrivit pentru un suflet în perpetuă nelinişte şi aşteptare.

Ileana-Lucia Floran, o scriitoare cu multe cărți publicate și cu o experiență vastă, rămâne o respirație incofundabilă în broderia scrisului românesc, deținând la modul suprem arta comunicării strânse cu măria sa, cititorul.”         Petre Rău

«Amurgul speranţei» este romanul în care dragostea şi viaţa, albul şi roşul, se împletesc precum şnurul mărţişorului, speranţa de izbânda fiind ceea ce urneşte fiecare poticnire, fiecare barieră din destinul personajelor. Căci speranţa îi dă aripi omului atunci când îşi simte trupul greu, de pământ, sau, după cum spune şi Octav Bibere «Speranţa este deşertul care înfloreşte în sufletul celui rătăcit».

„Ileana Floran, autoarea acestui volum – o prezenţă discretă în peisajul literar hunedorean – reuşeşte să-şi contureze bine personajele şi să le poarte, de la copilărie până la maturitate în situaţii de viaţă dintre cele mai diverse, adoptând un limbaj simplu şi firesc, ceea ce face din cartea sa o lectură agreabilă.”    Mariana Pândaru

„Despre spiritul analitic al autoarei povestirilor, pamfletelor şi nuvelei din cartea «Pustiul din suflet» declarăm că este acela a unei prozatoare care ştie multă carte şi care alege simplitatea în alcătuirea scrierilor, aşa cum îi stă bine unui intelectual autentic, iar priceperea de a construi opere se întrevede într-un scris curgător, original, acesta fiind doar începutul care ne face să intuim un prozator de forţă şi care poartă numele Floran.”        Emil Druncea

„Talent liric de indiscutabilă forță a expresiei poetice și originalitate stilistică, Ileana-Lucia Floran și-a concretizat capacitatea creatoare și particularitatea viziunii și fanteziei în construcția metaforei purtătoare de sensuri și simțiri umane.”      Romulus Lal

„Se mai poate remarca […] o conştiinţă poetică neprefăcută, poeta nu se amăgeşte pe sine şi nu amăgește nici cititorii, ea îşi notează, fără să filozofeze şi fără ifosele erudiţiei, sentimentele şi gândurile şi uneori, aşa cum, de altfel, singură mărturiseşte, «cuvintele i-au luat-o înainte» pentru că nu mai aşteaptă să fie mesteşugite. Aceasta nu înseamnă că poezia Ilenei-Lucia Floran nu ne destăinuie şi un anumit rafinament poetic, mai ales în poemele ce vor să pună la vedere povara creaţiei, neputinţele şi bucuriile ei.”     Silviu Guga

Dan Orghici: Cum ajunge o persoană personalitate, întreb aceasta deoarece sunteți în postura de a fi o persoană cunoscută ca editor, scriitor și nu numai?

Ileana Lucia Floran: Sunt o persoană destul de cunoscută deoarece am muncit mult, atât ca editor, cât și ca redactor cultural la diferite reviste de specialitate. De asemenea, până acum am publicat zece volume: poezie, proză scurtă și roman. Cărțile au apărut și pe blogul personal, fiind citite nu numai pe suport de hârtie ci și online. Totuși, nu mă consider o personalitate ci doar o persoană care și-a luat în serios pasiunea și, poate, talentul. Asta vor hotărî cititorii și viitorul.

Dan Orghici: Etaloanele momentului, referință făcând aici la etaloanele umane, sunt cele reale sau vedem lumea prin altă prismă, nu cum ar fi bine de văzut?

Ileana Lucia Floran: Niciodată nu mi-am croit etaloane, deși am admirat anumite persoane care au știut să lase ceva important în urma lor. Problema e că valorile s-au schimbat. Dacă eu, la 18 ani îl admiram de Leonardo da Vinci, fetele de astăzi îl admiră pe nu știu care cântăreț, extrem de difuzat la radio sau promovat excesiv la televizor. Promovat – de cele mai multe ori – nu pentru realizările sale ci pentru bârfele mondene. Trist.

Mă întrebi dacă lumea se vede prin altă prismă decât ar fi normal… Eu cred că lumea bâjbâie prin întuneric iar prisma e opacă, astfel încât, nu se mai vede nimic prin ea… Nu, nu glumesc. Sunt tentată să zic ca bunica: „pe vremea mea….” numai că vremea asta e și a mea și sufăr să văd că valorile sunt complet eclipsate de nonvalori și, mai ales, că lumea le confundă.

Dan Orghici: Care sunt din punctul dvs. de vedere metehnele acestui veac și unde credeți că se îndreaptă lumea literară în prezent, spre ce?

Ileana Lucia Floran: Metehnele acestui veac. În primul rând, secolul XXI este mult prea „tehnic”.  În  detrimentul spiritualizării, în detrimentul credinței, deși, în mod normal nicio descoperire științifică nu exclude dumnezeirea, deoarece toate realizările omului sunt făcute cu voia lui Dumnezeu. În al doilea rând, boala omului civilizat de-a desconsidera simplitatea, de-a bagateliza legătura sa cu natura mamă și apoi de-a se plânge de depresii nu poate duce decât la dezastru.

Apoi, să nu uităm că astăzi, cultura se face la televizor. Oamenii nu mai citesc, nu-și mai fac educația din cărți ci din talk-show-uri. Iar asta, nu-i suficient. Am auzit întâmplător o reclamă care spunea că oamenii cumpără, în medie, o carte pe an dar, din păcate doar 50% o și citesc. Uite, vezi? Asta e o meteahnă. Cum poți să te exprimi coerent și corect „după ureche”? De unde să ai habar de orice doar din auzite? Dacă-i spun cuiva astăzi că noi am învățat să citim o carte cu un caiet alături și cu un pix în mână pentru a nota ceea ce ni se pare important și a conspecta esențialul, mă fac de râs…

Dan Orghici:  Avem niște modele culturale viabile, care să reziste? Cu ce valori crezi că am intrat într-o Europă uniformizată?

Ileana Lucia Floran: Modele culturale avem, har Domnului. Trebuie doar să le păstrăm în inimi și să nu ni se pară „învechite”. Un Mihai Eminescu nu va fi niciodată învechit. Nici un Ciprian Porumbescu. Eu plâng ori de câte ori ascult „Balada”. Da, valorile românești autentice există și sunt viabile, din păcate nu cred că românii știu să le arate lumii. Cred că ne lipsește mândria de-a fi român, de-a ne fi născut dintr-un popor care a dat omenirii o mulțime de oameni de știință importanți și o mulțime de artiști valoroși. Asta cu „intratul în Europa” mie personal nu-mi place. De parcă-am veni din Cosmos și-am bate la porțile unei lumi noi, necunoscute. Nu e așa. Suntem europeni prin moștenirea genetică. Trebuie doar să fim conștienți de asta. Să nu mai fim de acord ca – de exemplu – pe plăcuța pusă în muzee sub vreo sculptură semnată Brâncuși să scrie „sculptor francez”. Lumea trebuie să știe că românii sunt, cu toții, oameni de valoare.

Dan Orghici: Probabil că nu s-a cristalizat la români starea de acceptare a valorii. Om fi un popor de șansa a doua?

Ileana Lucia Floran: Nu cred că românii nu acceptă valoarea. Eu cred doar că n-o mai recunosc. A fost ascunsă atât de bine, atât de mulți ani, încât poporul trebuie să învețe de la capăt alfabetul valorii adevărate. După asta, o va accepta ca pe ceva firesc.

Mai bine să fim un popor de „șansa a doua” decât de „mâna a doua”. Niciodată nu-i târziu. Să folosim orice șansă, cât de mică.

Dan Orghici: Cum vezi Orăștia secolului XXI, dar pe cea de peste 5 ani?

Ileana Lucia Floran: Nu știu de ce, dar mi-ar plăcea ca Orăștia să rămână aceeași. Același burg medieval, aceeași localitate eminamente provincială, cu același corso și cu aceleași statui care ne amintesc de înaintași. Nu, nu mă opun progresului. Tot ceea ce  face pentru oameni și pentru ca traiul lor zilnic să fie mai bun este de dorit în orice clipă. Progresul și confortul merg mână în mână. Nu ar fi rea o nouă industrializare,  un cartier modern cu case pentru tineri, o casă de cultură nouă și încăpătoare, cu săli pentru spectacole, pentru expoziții, pentru lansări de carte… numai că mi-aș dori ca aerul de „capitală culturală” să rămână, să nu fie poluat de inovații și tehnologii… Poate sunt o nostalgică și-o romantică incurabilă, dar mi-e dor de castanii de pe corso, n-aș vrea să-mi fie dor de Orăștie fără s-o părăsesc. Asta, vorbind de ce-ar putea fi peste cinci ani, peste un secol… cine știe? Nimic nu e imposibil…

Cuvinte sunt multe de spus dar vorbe nu mai am, așa că mai bine tac și…

Mă ’nclin,

Dan Orghici

Lasă un răspuns

