nunu2   Jurnalismul este un mod de viață, unul palpitant și frumos. Cred că sunt în asentimentul multor oameni de presă din generația veche,  a celor care întorcând banda cu degetu’ făceau emisiuni, a celor care au învățat să vorbească în direct, să intre la fix nu doar să dea ora exactă, a celor care citeau înainte de a intra în emisie ca să aibă ceva inteligent de transmis și să vină în permanență cu ceva nou, altceva decât „afară plouă!”. Că a face jurnalism însemnă multă muncă și încă alte multe în plus.

Fondator al jurnalismului liber Hunedorean, mentor al mai multor jurnaliști, ce astăzi au un renume în lumea presei românești, Vladimir Brilinsky „NUNU”, este partenerul meu de discuție de acestă dată.

Dan Orghici: Ce va îndemnat spre media știut fiind că jurnalismul însemnă nu numai satisfacții. Merită profesia asta sacrifici?

Vladimir Brilinsky: Am un principiu cu care am pornit în 1990 să fac presă „ca să faci un lucru bun trebuie să îndeplinești trei condiții, în primul rând să fi nebun de legat, să-ți paradești familia, prietenii și sănătatea și să nu te temi de nimic, atunci poți să fi un jurnalist bun, dacă compromisuri sau rabat de la aceste trei condiții ești un jurnalist și gata.

La a doua parte a întrebării îți răspund scurt și sincer, da merită.

D .O. : De unde nebunia de a face presă?

Nunu: În 1990 am auzit că se înființează televiziunea și atunci, certându-mă cu soția, mi-am vândut mașina și am cumpărat o cameră video și așa am început Televiziunea Deva. Alături de alți prieteni entuziaști, care și ei la fel unul și-a vândut un frigider, altul ce-a mai avut, am mai cumpărat un video, am mai cumpărat dotări pentru studio și în 26 Martie 1990 a fost prima emisie a unui post de  televiziune privat din România, după Televiziunea Liberă de la Timișoara care și-a început emisia în 22 Decembrie 1989. Noi fiind prima televiziune cu capital 100% privat.

Ei de atunci au urmat: șapte ani în slujba Televiziunii Deva, care din păcate a fost acaparată politic atunci a trebuit să renunț, astfel am plecat în „exil” la Orăștie. Câștigând concursul pentru licența actualului post de radio aici la Orăștie. Ei da, de atunci au trecut 17 ani de când sunt în slujba celor care ne ascultă.

     D. O.: Ce înseamnă 17 ani de media, la Orăștie?nunu

     Nunu: 17 ani. Ei bine 17 ani însemnă o viață de om, 17 ani care nu știu cum au trecut, parcă au fost ieri aici în studioul Radio Color, Simona Clenciu și Marcel Hațegan, îi văd cum buchiseau aici împreună cu mine aici, nici eu nu eram jurnalist radio, eram jurnalist dar făcusem doar televiziune așa că buchiseam la felul în care trebuiau făcute știrile, modul în care trebuia abordat dialogul prin eter cu ascultătorul. Au trecut foarte repede 17 ani, ani de muncă, de seriozitate, 17 ani de echipă neîntreruptă.

Pot să spun că pe aici au trecut peste 60 de oameni, angajați în acest pot de radio de la început până acum. Uni crescând au plecat, crescând și-au luat zborul, spre locuri mai „cu verdeață”, (în glumă spunând) din media românească, vorbind de Sanda Nicola, Sorin Cos, Alin Bena, vorbind de foarte mulți care au plecat de aici. Dar întotdeauna a existat o echipă și acest lucru face foarte mult într-un post de radio. Chiar dacă au mai existat fricțiuni, bârfe, toate au fost rezolvate aici în spatele acestei uși, nu au ieșit afară. Sigur au mai fost și uși trântite, au fost de toate, dar am rămas echipa a rămas totdeauna.

D.O:  37% în sondajele de audiență radio, următorul clasat fiind la 17%, obligă acest procent sau îți dau voie la odihnă?

Nunu: Evident că obligă, 37% înseamnă foarte mult, dar dacă ne gândim că 63% nu ne ascultă însemnă foarte puțin. Noi ne dorim să rămânem verticali știut fiind că nu putem mulțumi pe toată lumea, avem gusturi muzicale care diferă de la om la om, simpatii sau antipatii politice, lumea nu este o unitate de monolit, gusturile și educația este de o natură sau alta, în acești 17 ani am reușit să nu ne înclinăm, am stat drept în față la toată lumea. Am învățat un lucru foarte important anume să judecăm fapte și nu oameni.nunu3

În numărul viitor voi continua șederea-mi de vorbă cu  domnul Vladimir  Brilinsky (Nunu), pentru-ca atunci să aflăm ce l-a făcut să vină la Orăștie, mai bine zis cine și cum l-au făcut să iubească iremediabil Orăștia.

Jurnaliștii care au dat clasă la tras cu pistolul, au câștigat primele două locuri la două dintre cele trei secțiuni ale „Cupei Jandarmeriei” la tir, inclusiv proba pe echipe. La cea de-a treia secțiune au luat locul doi. Devotamentul cu care aceşti ziarişti inimoşi îşi fac meseria, merită să fie simțit și de ascultătorii postului lor. Radio Color Orăștie este cel mai vechi și rezistent brand de presă din județul Hunedoara, ajungând la frumoasa vârstă de 16 ani de când le oferă locuitorilor din zonă informația de care au nevoie. Este doar un pas pe care-l facem de astă dată tot cu „Nunu”

Deși  întrerupt și cu sincope reiau interviul cu Vladimir Brilinsky „NUNU”, iar pentru cei ce au uitat unde am rămas, reiau ultima întrebare și ultimul răspuns:

Dan Orghici: 37% în sondajele de audiență radio, următorul clasat fiind la 17%, obligă acest procent sau îți dau voie la odihnă?

Vladimir Brilinsky „NUNU”: Evident că obligă, 37% înseamnă foarte mult, dar dacă ne gândim că 63% nu ne ascultă însemnă foarte puțin. Noi ne dorim să rămânem verticali știut fiind că nu putem mulțumi pe toată lumea, avem gusturi muzicale care diferă de la om la om, simpatii sau antipatii politice, lumea nu este o unitate de monolit, gusturile și educația este de o natură sau alta, în acești 17 ani am reușit să nu ne înclinăm, am stat drept în față la toată lumea. Am învățat un lucru foarte important anume să judecăm fapte și nu oameni.

Dan Orghici: Este greu să faci presă de calitate și să muncești pe brânci, chinuindu-te să facă față unei crize economice care aici parcă e și mai cruntă.

Vladimir Brilinsky „NUNU”: Este cum este, la ei ori la noi, în media ca să fi corect informat corect trebuie să ai informația din trei surse, un simplu telefon fie și în cazul unui incident banal care implică două părți, nu este suficient,  trebuie să ai părerile celor doi și a unei alte părți avizate. Ei bine trebuie să găsești cele două părți, să găsești disponibilitate la a vorbi cu tine, apoi să cauți sursa avizată și iar aceiași disponibilitate, toate te consumă și consumă bani.

Fie numai telefonic căutate cele trei mai sus menționate, ai terminat mai multe minute din abonament și, cum toate-s bani și toate costă… Ei, ca să rămâi vertical, să nu poți fi numit postul lui acela sau al lui celălalt, al unui partid sau altul, nu ai voie să faci concesii. Iar noi nu am făcut, am fost și suntem independenții.  Ca licență aparținem firmei West Image condusă de domnul Brânduși și în parteneriat cu Color Expres care este tot ce suntem.

nunu   Dan Orghici: Este nevoie de modele în viață?

Vladimir Brilinsky   „NUNU”: Sigur că mi-ar fi plăcut să fiu frumos ca

Richard Gere, deștept ca Bill Gates sau bogat ca Gigi Becali, dar nici unul nu mi-au fost modele. Principiul meu este să fi tu însuți, să crezi în tine și să dai celor din jur tot ce ai mai bun. Sigur, modele ai până la un anumit loc, până la o anumită vârstă, apoi deschizi ca vulturul aripi mari și zbori de unul singur.

Dan Orghici: Spune-mi, te rog, care este Orăștia pentru care ai lăsat Deva?

Vladimir Brilinsky „NUNU”: Am lăsat Deva pentru Orăștia lui Adam, a lui Nicolae Adam, căruia îi port o adâncă recunoștință și întreaga mea admirație. Nicolae Adam a fost omul pentru care Orăștia a însemnat cultură, o poartă deschisă spre cetățile dacice. Nicolae Adam a fost omul de care foarte mulți și-au bătut joc și omul pe care aproape toți l-au uitat. Omul al cărui nume nu este pe nici o stradă, pe nici o școală, pe nici o instituție și asta este extrem de trist.

Am mai lăsat Deva pentru Orăștia lui Petric, a profesorului doctor Gabriel Petric, un om pentru care, iarăși spun, am toată stima. Un om, un dascăl care știe să lipească aripi copiilor, și nu așa, cu ceară, cum a făcut Icar cu fiul său. Ci cu o sudură extrem de bine probată, extrem de bună din toate punctele de vedere. O sudură profesionistă ce face ca aripile să devină un tot unitar cu trupul plăpând de copil ca apoi să crească ca aripile de înger, mari și puternice. Un om care pune toată silința, toată dragostea pentru cea ce face. Aceasta este Orăștia pentru care eu nu mai sunt devean decât noaptea.

Orăștia pentru care eu am venit aici nu este nicidecum Orăștia de pe Facebook. Acel cimitir al Limbi Române, acel cimitir al spiritualității Române, acea prosteală care ne-a afectat pe toți.

Dan Orghici: Sper ca-n luna mai, odată cu aniversarea a 17 ani, să ne mai putem revedea, dar până atunci, te rog  spune-mi care este diferența între jurnalismul de azi și cel de acum 20 de ani?

Vladimir Brilinsky „NUNU”: Eu consider că 90% din presa din România este o presă cumpărată, deci aservită cuiva, o presă dirijată, o presă care nu mai are nici o legătură cu deontologia jurnalistului. Într-un trust sau altul ziaristul câștigă bani, mai mulți sau mai puțini, în funcție de cât de puternic este în stare să se vândă, să se prostitueze și nu mă feresc de cuvântul acesta. Asta, indiferent de trust, ce om, ce partid a cumpărat acel ziarist. Acolo se lucrează cu ținte, ai reușit să dobori ținta (și asta nu contează cum) ai primit suma.

Ei bine, ca jurnalist tu trebuie să urmărești fapta și nu omul, îl sâcâi sau îl aplauzi pentru ce a făcut și nu te amesteci în viața privată, nu te bagi în intimitatea lui. Știrile de tip can-can  și tabloidele care au apărut și la noi au făcut la fel de mult rău spiritualități Românești, cum bine zicea academicianul Răzvan Teodorescu, ca telenovelele sau manelele. Toate parcă special făcute întru-n program special pentru imbecilizarea acestei națiuni!nunu1

Dan Orghici: Îți mulțumesc domnule Vladimir Brilinsky , no mulțam fain dragă „NUNULE”!

Dan Orghici

Omul de presă, „NUNU”

Anunțuri

Un gând despre &8222;Omul de presă, „NUNU”&8221;

  1. Pingback: Omul de presă, „NUNU” | VORBA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s